W pobliżu

Podobne

Może Cię zainteresować

Ciekawe atrakcje na maila!

Newsletter

Zapisz się do newslettera, a co tydzień dostaniesz świeżą dawkę wypoczynku!

Dodaj
na listę
Znanenieznane
0.0
1

Informacje o trasie

Miejsce startu: Droga przy zamku Czocha
Miejsce końcowe: Stacja kolejowa Lwówek Śląski
Rodzaj: motorowa, samochodowa
Trudność: Aktywny
Dystans: 57.3 km
Czas: 5.0 h

W skrócie...

Trasa umiejscowiona jest w jednym z piękniejszych i zarazem moich ulubionych regionów Polski. Prowadzi przez trzy zabytkowe obiekty hydrotechniczne. Stare, poniemieckie zapory wodne typu ciężkiego, są one charakterystyczne właśnie dla tego obszaru. Zapory otaczają niezwykłe krajobrazy, które najokazalej prezentują się w słoneczne jesienne dni. Na trasie znajdziemy także szereg innych ciekawych atrakcji.

Droga przy Zamku Czocha (0.8km)

Punktem orientacyjnym będzie ulica przy zamku Czocha w miejscowości Sucha. Miejsce to jest charakterystyczne, doskonale oznaczone i jest widoczne już z pewnej odległości ze względu na wieżę zamku. Jest to droga prowadząca z Gryfowa Śląskiego do miejscowości Leśna. Sam zamek obronny stanowi niezwykły zabytek, jednak zostawiam go na osobną wycieczkę, a dziś zamierzam zająć się innymi atrakcjami w regionie.

Park linowy, kajaki i pieczony pstrąg przy jeziorze Leśniańskim (0.2km)

Na początek dnia proponuję dawkę adrenaliny. Za zamkiem jadąc w stronę miejscowości Leśna należy podążać za drogowskazem na zaporę Leśniańską. Jest to mała uliczka odbiegającą w prawo od głównej drogi. Zaraz za pierwszym parkingiem można zauważyć trasy linowe między drzewami. Należą one do niewielkiego parku linowego. Trasy są na tyle krótkie, że nie pozwolą nam się za bardzo zmęczyć przed wycieczką. Jeśli natomiast wolimy dobrze zjeść, tuż przy parku linowym znajduje się restauracja położona nad samym jeziorem, w której podają pysznego pieczonego pstrąga. Jest tutaj także możliwość wypożyczenia sprzętu wodnego.

Leśniańska zapora wodna (10.3km)

Na końcu drogi docieramy do naszej architektonicznej perły techniki. Prawdopodobnie jest to najstarsza zapora w kraju. Budowa tamy została rozpoczęta w roku 1901 i zakończona cztery lata później. Ma 45 m wysokości oraz 130 m długości w koronie. U podnóża stoi zabytkowa, pierwsza z prawdziwego zdarzenia elektrownia wodna w Polsce. Jej wyposażenie do dziś pozostaje oryginalne. Zapora spiętrza wody rzeki Kwisy w jezioro Leśniańskie. W kilka lat po spuszczeniu sporej ilości wody z zapory, mówiono, że przetrwa ona wszystkie czasy. Miała służyć jako ochrona przeciwpowodziowa oraz wraz z elektrownią wytwarzać energię. Dziś jednak na pewno posiada jeszcze dodatkowy atut - stanowi wspaniały zabytek architektoniczny przyciągający turystów.

Złotnicka zapora wodna (23.1km)

Wracamy na główną drogę i kierujemy się w lewo na Gryfów Śląski. Po kilku kilometrach drogowskaz poprowadzi nas wąską drogą w lewo prowadząca wzdłuż jeziora Złotnickiego. Pod koniec drogi przy samej zaporze przechodzimy przez dwa tunele wydrążone w górze, które nadają trasie nutki tajemniczości. Mimo, iż zapora ta była oddana do użytki w roku 1924, sprawia wrażenie znacznie starszej niż jej poprzedniczka na naszej trasie. Jest ona także nieco mniejsza, ma 36 m wysokości oraz 168 m długości w koronie. Ciekawie prezentują się skalne stopnie przeciwpowodziowe, które wyglądają tak jakby powstały siłami natury.

Regionalne piwo Lwóweckie (1.1km)

Wracamy na główną drogę i kierujemy się na w lewo drogą 360 na Gryfów Śląski, następnie drogą nr 30 na Pasiecznik. W Pasieczniku odbijamy w drogę 297, a kilka kilometrów dalej w prawo na Pilchowice. Droga za zaporę prowadzi lekko w górę, tuż pod samą zaporą znajduje się mała budka. Jeśli jesteśmy dziś pasażerami mamy szczęście - w mini barze będziemy mieć okazję skosztować prawdziwego regionalnego produktu w postaci piwa nieklarowanego z browaru Lwówek Śląski.

Pilchowicka zapora wodna (0.6km)

Udajemy się dróżką prowadzącą na koronę zapory. Tama powstała ona w latach 1904 - 1912 na skutek wielu powodzi nawiedzających ten teren. Jest to najwyższa w Polsce zapora kamienna łukowa. Jej wysokość to 69 m, a długość korony to 270 m. Interesującym elementem jest kaskada w postaci schodów, która ma za zadanie wyhamowywać wodę. W innym razie woda mogłaby zniszczyć elektrownię stojącą u podnóża budowli. Zapora chroni przed powodziami do dziś, a roztaczający się widok z niej wywiera ogromne wrażenie.

Stacja kolejowa Pilchowice - Zapora (21.1km)

W tym miejscu nasza trasa mogłaby dobiegnąć końcowi. Jednak ja zdecydowałam się na coś dodatkowego. Czekam na pociąg i ruszam w stronę Jeleniej Góry bądź Lwówka Śląskiego, aby chwilę później znów wrócić do Pilchowic. W jakim celu? Jest to jedna z najbardziej malowniczych odcinków kolejowych w Polsce. Prowadzi przez trzy wykute w skałach tunele oraz most wiszący. Jest to największy, najokazalszy most w Polsce i jedyny o konstrukcji łukowej odwróconej. Wisi on około 40 m nad taflą wody. Warto jest skorzystać z takiej możliwości, gdyż przyszłość tej linii jest niepewna. Z drugiej strony mówi się też o powrocie do kursującego jeszcze do niedawna parowozu, który miałby stanowić interesującą atrakcję turystyczną. Jednak są to na razie tylko dalekosiężne plany.

Stacja kolejowa Lwówek Śląski

Czas na równie piękną drogę powrotną.

 

Dodaj swoją opinie

Wyślij opinię

Nie jesteś zalogowany

Aby móc komentować musisz się zalogować w serwisie ZnaneNieznane

Zaloguj się...

Opinie użytkowników:

Szlakiem przez trzy poniemieckie zabytki techniki - Leśniańską, Złotnicką i Pilchowicką zaporę wodną
Oceń opinię: 0 5 0
2011-12-29 20:56 azulmarino napisał/a:

Świetna trasa

Wszystkie trzy zapory są zrobiły na mnie ogroooomne wrażenie, naprawdę warto odwiedzić te miejsca!

Oceń:
Aby oceniać musisz być zalogowany. Zaloguj się
Twoja ocena